سفارش تبلیغ
صبا ویژن
میان شما و موعظت پرده‏اى است از غفلت . [نهج البلاغه]

farmer

 
 

بیماری ویروسی پیچیدگی و تورم رگبرگ های چغندرقند (کرلی تاپ) :

بیماری ویروسی پیچیدگی و تورم رگبرگ های چغندرقند یکی از بیماریهای مهم چغندرقند است که در شرایط مناسب می تواند باعث نابودی زراعت چغندرقند شود.ناقل این بیماری، یک نوع زنجره است که ویروس عامل بیماری را از بوته های آلوده به بوته های سالم منتقل می کند.

مناطق انتشار بیماری :

این بیماری از بیشتر مناطق چغندرکاری کشور گزارش شده ولی در مناطق فارس، اصفهان و کرمان از اهمیت اقتصادی برخوردار است.

علایم و خسارت بیماری کرلی تاپ :

علایم بیماری در بوته های آلوده ابتدا از برگ های جوان مرکزی، از لبه های پایین آنها شروع می شود و به تدریج با رشد گیاه تمام برگ ها آلوده شده و علایم بیماری را نشان می دهند. برگ های بوته های آلوده به بیماری از قسمت پایین به طرف بالا شروع به پیچیدن می کنند به طوری که در بعضی از بوته های به شدت آلوده برگ ها به طور کامل به سمت داخل لوله می شوند. شفافیت تورم رگبرگ های فرعی و به وجود آمدن خارهایی به اندازه یک تا 2 میلی متر بر روی آنها از علایم مشخصه بیماری است (شکل 1 و 2).

شکل1

 

شکل 2

برگ های بوته آلوده به رنگ سبز تیره، کدر، صخیم، شکننده و چین خورده هستند. ترشح قطرات چسبنده و شفاف از دمبرگ و رگبرگ اصلی در سطح زیرین برگ بوته های آلوده نشان دهنده شدت حمله بیماری می باشد این قطره های شفاف به تدریج قهوه ای و سیاه رنگ می شوند.

ریشه بوته های آلوده کوچک مانده و در برش عرضی آنها حلقه های هم مرکز تیره رنگ دیده می شود و در برش طولی این حلقه ها به صورت نوارهایی ظاهر می شوند که در فاصله، بخش های روشن قرار دارند.

ویروس عامل بیماری دو گونه زنجره منتقل می شود. تغذیه زنجره ها از شیره گیاهی بوته های آلوده باعث می شود که ویروس به داخل دستگاه گوارش زنجره وارد شود و در هنگام تغذیه از بوته های سالم ویروس از طریق خرطوم حشره به داخل بافت گیاه سالم تزریق شود و آن را آلوده کند.

چنان که گیاه در مرحله کوتیله دونی (دو برگ اولیه پس از سبز شدن) به وسیله زنجره ناقل ویروس آلوده شود و از طرف دیگر ویروس حاد و رقم چغندرقند حساس باشد بوته های جوان خشکیده و از بین می روند. آلودگی بوته چغندرقند در مراحل بعد سبب می شود که بوته ها کم رشد و کوتاه باقی بمانند. این بیماری تا 90% از مزارع چغندرقند استان فارس را آلوده می سازد.

گیاهان میزبان ویروس کرلی تاپ :

ویروس کرلی تاپ میزبان های متعددی دارد و بیش از 300 گونه گیاهی از 24 خانواده را شامل می شود. در بین گیاهان زراعی، گوجه فرنگی، بادمجان، هندوانه، طالبی و لوبیا از علف های هرز، آتریپلکس (شوره)، علف شور، سلمه، تره، پونه درمنه، علف هفت بند کاردی و گاو زبان از مهم ترین میزبان ها و پناهگاه زنجره ناقل آن می باشد.

روش های جلوگیری از خسارت بیماری کرلی تاپ :

1- زودکاشتن چغندرقند به منظور اجتناب از آلودگی بوته ها در مرحله گیاهچه ای

2- استفاده از حشره کش های مناسب برای کنترل زنجره ها در مزارع چغندرقند و نیز در کانون های طبیعی فعالیت و تکثیر حشره

3- ضدعفونی بذر با سموم سیستمیک جدید : این روش برای حفظ گیاهچه از حمله زنجره ها در اوایل دوره رشد بوته موثر است.

4- استفاده از رقم های مقاوم به بیماری : انتخاب و کاشت رقم هایی که در مقابل این بیماری از خود مقاومت نشان می دهند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین علت موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند رقم H5505 را معرفی و نسبت به تولید بذر و توزیع آن در مناطق آلوده اقدام نموده است. علاوه بر آن اصلاح رقم های مقاوم را نیز در رأس برنامه های اصلاحی خود قرار داده است. با توجه به نکاتی که در بالا به آنها اشاره شد مبارزه تلفیقی یعنی استفاده از روش های مبارزه زراعی، شیمیایی و استفاده از رقم های مقاوم مجموعاٌ می توانند از خسارت این بیماری جلوگیری نمایند.

 


» مهندس مجتبی نعمتی
»» نظرات دیگران ( نظر)

 
power point موریانه به المانی(شنبه 87 خرداد 18 ساعت 11:20 عصر )

با سلام خدمت همه دوستان عزیز و با تشکر فراوان از دوست عزیزم مهندس مجتبی نعمتی

از امروز سعی میکنم من هم در اپدیت کردن سایت کمک کنم .

و یک خواهش هم از دوستانی داشتم  که نیاز سریع به مطلبها دارند . به علت اینکه من کمتر در وبلوگ هستم لطفا اگر تقاضای مطلب را دارید به من ایمیل بزنید .

در این مدت که نبودم یک power point به المانی در مورد موریانه نوشتم . هر کسی که نیاز به این power point  دارد ایمیل بزنه لطفا .



 
بادام(سه شنبه 87 خرداد 7 ساعت 10:18 صبح )

مقدمه

بادام با نام علمی prunus Amygdalus  یا Communis Amggdalus دیپلوئید
و دارای (16 =
n2 ) کروموزم و ژنوم آن (8=m) از خانواده Rosaceae بوده . در جنس prunus جای گرفته و هم ردیف خویشاوند نزدیک هلو، شلیل ، گوجه و آلو می باشد ومی تواند با آنها تلقیح شود این محصول عموماً غیر خودگشن و از نظر خلوص ژنتیکی ناخالص می باشد . اجداد آن به صورت گونه های وحشی در آسیایی مرکزی، ایران ، تاجیکستان ، افغانستان و تیان شان چین) به طور خوردو دیده می شود . باید دانست که بادام های مغز شیرین در بین ارقام گونه های وحشی نیز یافت می شود.

درخت بادام در شرایط آب و هوای مدیترانه ای  که دارای تابستانهای گرم و خشک و زمستانهای بسیار سرد هم می باشد کاشته می شود. درخت بادام از جمله درختانی است که نسبت به سرما مقاوم است ولی چون گل آن زودتر  از سایر درختان باز می شود همیشه در معرض خطر سرمای دیررس بهاره قرار می گیرد و تقریباً این سرما باعث از بین رفتن محصول آن می گردد . بنابراین کاشت این درخت در مناطق با آب و هوای معتدل گرم و استفاده از ارقام دیر گل باعث افزایش میزان باروری این محصول می گردد. تا چند سال پیش سرمای دیررس بهاره بزرگترین مانع توسعه کشت بادام  در نواحی سردسیر بوده است ولی اکنون با تولید و معرفی بادامهای دیر گل این محدودیت از بین رفته است ، این درخت از جهت خاک قانع است فقط باید از کشت آن در زمینهای رسی و مرطوب خودداری کرد. البته باید در نظر داشت که بادام در خاکهای سبک و عمیق با بافت لیمونی به خوبی رشد می کند . ولی خاکهای سنگین و مرطوب باعث خفگی درختان بادام شده و بیماری های ریشه و طوقه  زودتر به آن حمله می کند مناسب ترین خاک برای بادام ، زمین هایی است که PH آنها بین 7-8 باشد معمولاً قبل از کاشت برای بالابردن PH  زمینهای اسیدی از کودهای آهکی استفاده می کنند.

 

 


نویسنده:آقای سید احمد حسینی

برای ادامه مطلب ایمیل بزنید


» مهندس مجتبی نعمتی
»» نظرات دیگران ( نظر)

 
به زودی ...........(سه شنبه 86 شهریور 20 ساعت 6:49 عصر )

به نام خدا

سلام به همه دوستان عزیزی که تا امروز به این وبلاگ سر میزدند و مطالب بسیار زیبایی را که استاد عزیزم حناب آقای دادرسی  آماده کرده بودند را مطالعه میکردند . باید این نکته را هم فراموش نکنیم که این مطالب حاصل سالها زحمت و تحربه این استاد گرامی و کمتر کسی این مطالب را به این سادگی در اختیار عموم میزاره. دوست دارم از همینحا دست ایشان رو ببوسم .

اما از این به بعد خودم هم می خوام بنویسم . سعی میکنم از اتریش و کشاورزی و محصولاتش بیشتر براتون بنویسم اما فعلا یک امتحان سختی در پیش دارم .

اما منتظرم باشید به زودی برمیگردم ........



 
دعوت به همکاری(جمعه 86 مرداد 26 ساعت 6:43 عصر )

بسم الله الرحمن الرحیم 

omidvaram hale hameie dustane gozashtam dar daneshgah ( asatid va hamkelasiha ) va dustane persianblogim va hameie onhaei ke be webloge ghablim lotf dashtan  khob bashe va dar in weblog jadid ham be man sar bezanan va mano dar ijade yek weblog jadid ba eidehaie jadid va etelaate be roztar yari konan. pishapish az hamaton tashakor mikonam va babate vaghfe yek maho nime dar ijad in weblog jadid az hame maezerat mikham

aval in toziho bedam ke webloge ghabli yekami rasmitar bod va faghat man matlab mineveshtam va baghie motalee mikardan vali to in weblog mihkam shivie jadidi ro emal konam ... shiveie bahse azad ke alan dar aksare daneshgahhaie donia be in shive dare tadris mishe va khob in shive kheili behtare chon ham teadade nevisandeha bishtar mishe va ham keifiate web bala mire ( va man ham az u bozorgan chizaie ziadi yad migiram ) va ja baraie bahs va tabadol bishtare . az kolie dostane gozashte va hata kasani ke moshtagh baraie gozashtane matlabe jadid va beroz dar in weblog hastand samimane daevat be hamkari mikonam

ba tashakor
s.ahmad.h