سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوندِ سبحان، شخصِ بلندْ آرزویِ بدکار را دشمن می دارد . [امام علی علیه السلام]

farmer

 
 
افزایش طول عمر گلهای بریده(یکشنبه 86 آذر 18 ساعت 2:8 عصر )

حتما برای شما هم پیش آمده که بمناسبتهای مختلف برای شما دسته گل آورده اند و شما هم به طبع دسته گل را در آب گذاشته اید و چند روزی نگهداری کرده اید.اما من میخوام امروز یکی دوتا کار ساده را به شما یاد آوری کنم که مدت بیشتری از گلهاتون لذت ببرین.
اول به شما عرض میکنم که گلها اندام های زایشی گیاه هستند و در واقع تقریبا به منتهای مرحله رشدی رسیده اند و تقریبا دیگر به مواد غذایی زیادی برای رشد بیشتر احتیاج ندارند، و مواد غذایی لازم فقط برای حفظ و بقای گل هست که آنهم بطور تقریبی از آنچه که توسط برگهای همراه گل تولید میشه قابل تامین هست.(عرض کردم تقریبا).
دوم اینکه گلهای بریده فاقد ریشه هستند و آب لازم را فقط از طریق آوند هایی( مجاری ) که در محل بریده شدن ساقه قرار دارند جذب میکنند.سوم اینکه خود گیاه با سطح بریده شده بعنوان یک زخم برخورد میکنه و سعی میکنه که بنوعی آنرا ترمیم و باز سازی کنه که اینکار رو با مسدود کردن سلولها و آوندهای صدمه دیده(بریده شده) انجام میده که این خودش باعث مختل شدن جذب آب میشه.
حتما هم دیده اید که پس از مدتی آب داخل لیوان یا گلدان کمی کدر میشودو یا بوی بد میگیرد که این بدلیل رشد انواع قارچ در آب هست.
با دانستن این نکات خودتون هم میتونید حدس بزنید که باید چکار کنید.
اولا که با عوض کردن زود زود آب از گندیدن آب ویا رشد قارچها جلوگیری کنید چون همین عامل باعث خراب شدن و مردن اوندهای انتهای ساقه میشه و در نتیجه جذب آب را مختل میکنه.
دوم اینکه با یک وسیله تیز هر یکی دوروز یکبار انتهای ساقه را بطور مورب ببرید. با اینکار(وسیله تیز) هم از خراب کردن آوند ها جلوکیری میکنید و هم با مورب بریدن شاخه سطح تماس و تعداد اوندهای در تماس با آب را زیاد میکنید و در نتیجه به سهولت جذب آب توسط شاخه ها کمک میکنید.
سوم اینکه گاهی اوقات بعضی از فروشندگان به هنگام فروش دسته گل مواد مخصوص طولانی کردن عمر گل را هم عرضه میکنند که این مواد هم از رشد قارچها جلو گیری میکنه و هم مقداری مواد مغذی داره که استفاده از اون خیلی مفید هست.
امیدوارم بدردتون بخوره.موفق باشید و از زیباییها لذت ببرید.

بطور کلی برای نگداری و افزایش طول عمر گلهای بریده در منزل یه سری اصول کلی دیگه هم هست که میشه بهشون عمل کرد :

اولا که معمولا بهترین زمان خریدن گل از گلفروشیها بین ساعت 9 تا 11 صبح هست دلیلش هم بر میگرده به زمان بریدن گل توسط تولید کننده ها که عصر روز قبل از عرضه به بازار هست.

یک شاخه گل بریده در هنگام خرید باید مشخصات زیر رو داشته باشه:
1- ساقه اون بلند و راست باشه
2- گلبرگهای اون دارای رنگ طبیعی و زیبا باشه
3- برگهای شاداب و سرحال داشته باشه
4- غنچه های نیمه باز داشته باشه

یادم رفت که بگم بعد از خریدن گلها و بردنشون به منزل اول برگهایی رو که ممکنه درون آب قرار بگیرند رو حذف کنید و بعد تمام اونها رو به صورت افقی درون تشت یا لگن پرشده از آب بدون کلر به مدت بیست دقیقه شناور کنید تا قسمتهای مختلف گل و برگ و ساقه آب را به خود جذب کنند.براحتی میتونید کلر آب را با بهم زدن با دست یا وسیله دیگر کاهش دهید.این کار باعث خروج کلر بصورت حبابهای ریز گازی میشود.
دقت داشته باشین که انتهای ساقه های گلها با بدنه و کف گلدان تماس نداشته باشد.
در مورد گلهایی که ساقه های چوبی یا خشبی دارند مثل یاس خوشه ای ، داوودی یا شب بو علاوه بر برش مورب انتهای شاخه ، چند شکاف عمودی هم در ساقه انجام دهید تا عمل کشش آب به سمت گلبرگها به خوبی انجام شود.
نصف قرص آسپرین به ازای دولیتر آب یا محلول یک درصد قند نیشکر ، تا دوبرابر دوام گلهای کوکب ، میخک ، مینا ، داودی و قرنفل رو بیشتر میکنه.

نگهداری در یخچال قطعا باعث کند شدن روند حیاتی و در نتیجه کند شدن روند پیری و صد در صد موثر هست اما چنانچه که اختلاف درجه حرات بین یخچال و اتاق خیلی زیاد باشد فکر میکنم که تناوب این عمل روند بلوغ را تسریع و نهایتا نتیجه منفی داشته باشد.(میدونم که اینها خیلی ضد ونقیض هستند ولی خوب من چکار کنم!!!؟تازه اینقدر چیزهای دیگه به ذهنم میاد که از ذکرش خودداری میکنم چون خودم رو هم گاهی گیج میکنه!)

اول اینکه همونطوری که گفتم باید از رشد وتوسعه قارچ جلوگیری کنیم . خوب اضافه کردن شیرینی به آب خودش یکی از عوامل مساعد کننده رشد قارچ هست.دیگه اینکه همونطور که عرض کردم از ایراد خسارت به آوند ها در محل برش باید خودداری کرد اما در خیلی از موارد دیده ام که گلفروشها با قیچی باغبانی شون آنچنان انتهای ساقه را له ولورده میکنن که آدم دلش بدرد میاد ولی جالبه که مفید هم هست!(البته نه به اندازه روش اصولیش).

گل های پیاز دار :
انتهای ساقه آن را قطع کنید . ماده سفید و چسبناکی که از ان خارج می شود را بشویید ، سپس درون ظرفی از آب بگذارید .
گل شقایق :
ته ساقه را روی شعله بسوزانید تا تبدیل به زغال شود .
سوسن و زنبق :
انتهای ساقه را به شکل اریب قطع کنید سپس آن را تا گردن درون آب بگذارید .
رز :
برای نگهداری رز یا گل سرخ در آب ، ابتدا به آرامی گلبرگ های پلاسیده قسمت خارجی را جدا کرده و خارهای آن را از شاخه بزدایید سپس ساقه گل را شکاف داده یا له نمایید .

گل لاله :
برای جلوگیری از خمیده شدن ساقه آن دسته گل لاله را با یک روزنامه خیس محکم پیچیده مدت یک ساعت یا بیشتر آن را در 5 سانتیمتر آب بگذارید سپس یک سنجاق کوتاه در میان هر ساقه ، درست در زیر گل فرو کنید .
گل های دارای ساقه چوبی :
انتهای ساقه آن را شکاف داده یا له کنید و اگر درحال پلاسیده شدناست ساقه آن را درآب داغ بگذارید .

گل های شیره دار :
از انتهای برخی از گل ها مانند کوکب ماده لزجی خارج می شود .پس از چیدن این گلها انتهای آن را در برابر حرارت آتش کز بدهید و مدت نیم ساعت در آب سرد قرار دهید .
توصیه های دیگر برای شادابی و طول عمر گل ها
:
- اگر می خواهید گلهای شما تا آمدن میهمانان تر وتازه و شاداب بماند ، انتهای ساقه آن دستمال مرطوبی بسته درون یخچال بگذارید ، مدت بیشتری تازه خواهند ماند .
- پس از چیدن گل ها کمی عسل به انتهای ساقه موجب طول عمر گل می شود . برای حمل قلمه نیز این شیوه ی مفیدی است .
- به محض آنکه گل را از ساقه جدا کردید ابتدا مدتی در آب نیمه گرم و سپس در آب سرد قرار دهید .
- هر روز آب گل های خود را عوض کنید . هربار که آب را عوض کردی مقداری از ساقه کوتاه کنید .
- اضافه کردن مقدار بسیار کمی نمک یا شکر ( به اندازه نوک انگشت ) به گل های شما جان تازه ای می بخشد .

از کتاب یادداشت های یک زن خانه دار



 
زنگ ساقه ، زنگ برگ و زنگ خطی(شنبه 86 آذر 17 ساعت 10:26 صبح )

 

 

دید کلی

سه نوع بیماری زنگ به نامهای زنگ ساقه ، زنگ برگ و زنگ خطی روی گندم به وقوع می‌پیوندد. جوشها و لکه‌هایی که خشک و پودری است به رنگهای زرد ، قرمز و سیاه بوده و اندازه آنها روی ارقام مختلف ، در درجات حرارتی ، رطوبتی و نژادی متفاوت می‌باشد. تمام اندام هوایی گیاه علایم بیماری را نشان داده و در بهار و تابستان مشخص‌تر است. زنگها خسارتهای فراوانی را به گیاه گندم وارد می‌کنند. مثلا در آمریکای شمالی محصول سالیانه را به میزان یک میلیون تن کاهش می‌دهند.

اپیدمی زنگ قبل از گل یا در آن موقع اتفاق می‌افتد و آلودگی خوشه زیان فراوانی به بار می‌آورد. زیان زنگها علاوه بر کاهش محصول ، ارزش علوفه را نیز تقلیل داده و گیاه را نسبت به شرایط نامساعد زمستان و ابتلا به سایر بیماریها آسیب‌پذیر می‌سازد. از قدرت رشد گیاه و ریشه‌زایی آن می‌کاهد و گاهی می‌تواند برای دامها نیز سمی باشد. از نظر فیلوژنی (تکاملی) اولین زنگها ، مربوط به دوره کربونیفر ، در حدود 250 میلیون سال قبل است.



img/daneshnameh_up/9/9e/_ggttqq_w.4.JPG

زنگ سیاه غلات

این بیماری در اثر گونه‌ای از بازیدومیستها به نام Paccinia. Graminis f. sp. Tritici ایجاد می‌شود. حوزه جغرافیایی زنگ سیاه غلات بسیار وسیع می‌باشد و یکی از مهمترین بیماریهای غلات در ایران و اغلب کشورهای جهان است. علت گسترش بیماری مربوط به بارانهای بهاره و مساعد بودن شرایط جوی در ماههای فروردین و اردیبهشت است. خسارت زنگ سیاه گندم را می‌توان به یک بیماری حاد تشبیه کرد. در بعضی از مناطق خسارت زنگ سیاه گندم به نحوی است که خوشه‌ها عقیم و پوک شده و فاقد دانه و یا ندرتا دارای دانه‌های بسیار ریز و غیر قابل استفاده می‌باشند.

نشانه‌های بیماری روی غلات

در اوایل و اواسط بهار در پهنه برگ و غلاف و براکته‌های گل ، جوش یا تاولهایی بطور پراکنده به رنگ نارنجی بروز می‌کند. با گسترش بیماری جوشها به یکدیگر متصل می‌شوند. به تدریج این جوشها روی خوشکها ، ساقه ، گلوم در سطح بیرونی یا درونی نمایان می‌گردند. جوشها در ابتدا بسته بوده و با رشد کافی ، اپیدرم را باز می‌کنند و اسپورهای بیضی شکل آزاد می‌شوند. این اسپورها رشد کرده و آلودگیهای مجدد را سبب می‌شوند.

علل همه‌گیری زنگ سیاه گندم

  1. کشت ارقام حساس گندم در منطقه: بدین ترتیب قابل توجیه است که هر چه ارقام کاشته شده در یک منطقه به نژادهای مختلف زنگ موجود در آن منطقه حساسیت بیشتری داشته باشد، احتمال همه‌گیری و خسارت به محصول زیادتر است.
  2. وجود نژادهای فیزیولوژیک زنگ و فعال بودن آن در منطقه.
  3. رشد رویشی مناسب و خوب گیاه.
  4. دیر رس بودن محصول.
  5. وجود شرایط جوی مناسب و مساعد در منطقه.
  6. وجود میزبان واسط مانند زرشک و گسترش جغرافیایی آن در منطقه.

مبارزه

  1. استفاده از ارقام گندم مقاوم.
  2. حذف و ریشه کنی بوته‌های زرشک که قسمتی از مرحله زندگی انگل در روی آن انجام می‌شود.
  3. مبارزه شیمیایی توسط کاربرد برخی قارچ کشها مانند دی کلون ، تری آدیمنول و کربوکسین تیرام.




img/daneshnameh_up/0/0e/_ggttqq_w.2.JPG

زنگ برگ یا زنگ قهوه‌ای

عامل مولد این بیماری گونه‌ای از بازیدیومسیتها به نام Puccinia recondita f. sp. Tritici می‌باشد. زنگ برگ بطور احتمالی وسیع‌الانتشارترین بیماریهای گندم است. اگر رسیدن گندم ، دیر هنگام باشد مانند نواحی کاشت گندم بهاره ، توسعه بیماری بیشتر خواهد بود.

علایم بیماری

جوشهایی کروی تا بیضوی و نارنجی قرمز رنگ و شکوفا روی سطح بالایی پهنک برگ گرد می‌آیند. اسپورها به قطر 30 - 15 میکرومتر تقریبا کروی و قرمز قهوه‌ای رنگ هستند و 8 - 3 سوراخ تندش داشته که در دیواره آن پراکنده شده‌اند و دیواره آنها خاردار است. این اسپورها بعد از رشد کردن، موجب آلودگی برگهای دیگر می‌شوند.

کنترل

زنگ برگ در دمای بین 15 و 22 درجه سانتیگراد وقتی که رطوبت به حد کافی باشد به سرعت توسعه می‌یابد. این قارچ گاهی همراه با قارچ مولد عامل لکه برگی و لکه گلوم به حالت همکاری ، خسارت فراوانی می‌زنند. در آمریکا با ضدعفونی کردن بذر با بنومیل ، بوتریزو ، فناریمول و تریادیمفون زنگ قهوه‌ای را کنترل کرده‌اند.

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                       img/daneshnameh_up/1/1e/_ggttqq_w.1.JPG

زنگ زرد :      

 

 این بیماری یکی از خطرناکترین بیماریهای غلات در ایران است، در حال حاضر در بسیاری از نقاط کشور شیوع دارد. اپیدمی‌های آن هر 4 تا 5 سال یک با خسارتهای شدیدی ایجاد می‌کند. در بهار سال 1372، این بیماری در مزارع گندم مناطق مختلف کشور به صورت اپیدمی نسبتاً شدید ظاهر شده و خسارات قابل توجهی به محصول وارد نمود

نشانه‌های بیماری

زنگ زرد گندم در بهار ، معمولاً زودتر از سایر زنگ‌های غلات ظاهر می‌شود. ابتدا روی برگهای جوان پوستول‌ها (Pustules) یا جوش‌های اوردیا (Uredia) زرد رنگ تشکیل می‌شوند. اندازه

هر جوش حدود 1-5/0×5/0-3/0 میلیمتر بوده که بتدریج به هم متصل و بصورت خطی یا نواری به موازات رگبرگها، هردو سطح برگ را فرا می‌گیرند. این جوشها همچنین می‌توانند روی غلات و سنبله نیز ظاهر شوند. دانه‌های سنبله آلوده بسیار کوچک، چروکیده و غیرقابل استفاده است. در اواخر دوره رشد گندم، مرحله تلیوم قارچ شروع می‌شود که بصورت جوش‌های سیاه رنگ بوده و بیشتر در سطح تحتانی برگ‌ها روی خطوط کوتاهی تشکیل می‌شود

مبارزه

بهترین روش مبارزه با زنگهای غلات، کشت ارقام مقاوم می‌باشدقارچکش Cyproconazole به میزان نیم لیتر در هکتار و بصورت ضدعفونی بذر همراه با یک بار سم‌پاشی در مرحله ظهور ساقه، بهترین تأثیر را در کنترل بیماری و در نتیجه افزایش محصول داشته است و قارچکشهای Dithan M-45, Flutriafole, Propiconazole, Triadimefon و Tebuconazol در رده بعدی قرار دارند . ضد عفونی بذر در مرحله گیاهچه‌ای با سموم بایتان، وینسیت، تیلت و بایلتون به نسبت 25% گرم ماده موثر در کیلوگرم بذر در مرحله تورم خوشه، سم بایلتون به نسبت 2 گرم ماده موثردر کیلوگرم بذراما میزان مصرف زیاد سم، کاربرد آن را غیر عملی نموده‌است.

کنترل صحیح و اصولی علفهای هرز خانواده گندمیان، بویژه علفهای هرزی که به عنوان منابع اولیه آلودگی و میزبانهای تابستان گذران و زمستان گذران عامل بیماری شناخته شده‌اند، نقش مهمی در کاهش زنگ خطی خواهد داشت. همچنین بهینه سازی مسایل تغذیه‌ای گیاه گندم نیز می‌تواند، در کنترل بیماری موثر واقع گردد. بطور کلی اعمال مدیریت مزرعه نه تنها در کنترل این بیماری، بلکه در مورد سایر بیماریهای مهم گندم نیز دارای اهمیت بسیار زیادی است.

 



 

بدون شک نام باغ‌های معلق در لیست عجایب هفتگانه جهان را شنیده‌اید، باغ‌هایی که به صورت معلق در بابل قدیم وجود داشته است.
مارکوپولو هم در سفرنامه خود به جزیرهایی که در برخی دریاچه‌ها به صورت معلق حرکت می‌کردند و مملو از گل و گیاهان بودند اشاره کرده است.

اما به راستی چگونه ممکن است باغی معلق باشد و گل و گیاه آن ریشه در خاک نداشته باشند؟
امروزه به این روش کشاورزی "هیدروپونیک" یا "کشاورزی بدون خاک" گفته می‌شود که در زمان‌های خیلی دور استفاده می‌شد اما اکنون بعد از گذشت قرن ها دوباره یاد آن زنده شده است.
هیدروپونیک، یک کلمه ترکیبی یونانی است: ? hydro?به معنای آب و ?ponos? به معنای کار یا فعالیت.

در دوران جنگ جهانی دوم، ارتش آمریکا برای تهیه مواد غذایی تازه برای سربازانش در انگلستان، اروپا، افریقا و آسیا از روش هیدروپونیک استفاده کرد.
اکنون این روش که در غرب اصطلاحا "? "growool?نامیده می‌شود، در سطح وسیعی به اجرا درمی‌آید و یکی از بخش‌های به ویژه فعال در این زمینه، صنعت پرورش گلهای بریده در استرالیاست.
با توجه به اظهارات محققان و دانشمندان مبنی بر این که برای تشکیل حدود یک سانتی متر خاک، حدود ? ????تا? ????سال زمان لازم است، می‌توان به اهمیت کشاورزی بدون خاک پی برد.

اهمیت نیاز به مواد غذایی با افزایش جمیعت کره زمین در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت اما همزمان با این افزایش، میزان زمین قابل کشت نیز کاهش یافته است.
تغییرات آب و هوایی، بیابان‌زایی، بالا آمدن سطح آب دریاها ، تجاوز شهرها به زمین‌های کشاورزی همزمان با سیر افزایش جمعیت کره زمین و لزوم تامین غذا، و به تازگی، سوخت زیستی برای آنها، این اراضی را سخت تحت فشار قرار داده‌است.

این‌مساله سبب شده است که پژوهشگران برای حل کمبود خاک بطور جدی به راهکار کشاورزی بدون خاک رو کنند.
کشاورزی هیدروپونیک روشی‌است که در آن به جای خاک برای کشت از بستر آب یا بسترهای خنثی مانند ماسه، پشم شیشه، پشم سنگ و غیره که فقط حکم نگهدارنده ریشه را دارند استفاده می‌شود و عناصر مورد نیاز برای رشد گیاه از طریق محلول و به صورت دستی به گیاه تزریق می‌شود.


 تاریخچه هیدروپونیک (کشاورزی بدون خاک)
هیدروپونیک در کره زمین مربوط به زمانی است که دراقیانوس‌ها گیاهان بدون وجود خاک در حال رویش بودند وکشت هیدروپونیک در زمین به زمان اهرام مصر تعلق دارد.
اما بسیاری از افراد معتقدند که هیدروپونیک از بابل قدیم شروع شده و نمونه آن در باغ‌های معلق وجود داشته که در لیست عجایب هفت گانه قدیم است.

مارکوپولو در سفرنامه خود نوشته که در دریاچه‌ای جزیره‌هایی وجود داشته که روی آب دائم در حال حرکت بوده‌اند و این جزیره‌ها در اصل همان کرجی‌هایی است که مملو از گل‌ها و میوه‌های مختلف است وهم چنین به خاطر رشد نامحدود در گیاهان در کرجی‌ها به باغ‌های معلق تشبیه شده‌اند.
باغ‌های معلق در حقیقت یک سیستم ماهرانه هیدروپونیک بوده که استفاده از آب شیرین مواد غذایی غنی را به دنبال داشته است.

البته توسعه کشت بدون خاک تحت شرایط کنترل شده (? (CEA?سریع نبوده است.
نخستین کاربرد کشاورزی بدون خاک تحت شرایط کنترل شده به پرورش خیار خارج از فصل برای امپراطور رومی تیبریوس با استفاده از سنگ شفاف یا میکا در قرن اول میلادی نسبت داده می‌شود.

نخستین بار یک استاد دانشگاه در کالیفرنیا به نام دکتر "و.ف.گریکه" کلمه هیدروپونیک را در دهه ? ?????به کار برد. او توانست شیوه‌ای را که دو دانشمند آلمانی به نام ساکس در سال ? ?????و کنوب بین سالهای ? ?????و ? ?????پدید آورده بودند، به یک روش تولید تجاری تبدیل کند.
با الهام از روش دکتر گریکه، تحقیق در مورد این شیوه کشاورزی در سراسر دهه‌های ? ?????و ? ?????نیز ادامه یافت.

بعد از گذشت سالها با فراوان شدن پلاستیک، هیدروپونیک بار دیگر مورد توجه قرار گرفت، در اواخر سال‌های ? ?????محققان مرکز تحقیقات گلخانه‌ای انگلستان(? (GCRI?روش (? nutrient film technique (NET?یا لایه نازک موادغذایی را ابداع کردند که آن نیز بهبود کیفیت‌هایی را به دنبال داشت.

بعد از نزدیک به ? ???سال که از توجه واقعی به سیستم تجاری حقیقی هیدروپونیک گذشته است، امروزه توجه زیادی به این سیستم(کشاورزی درشرایط محیطی کنترل شده) معطوف شده است.
به خصوص در مناطقی که مساله آلودگی آب‌های زیر زمینی یا ضایعات محلول‌های غذایی و مواد ضدعفونی‌کننده اهمیت دارد.