سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فرشتگان برای جویای دانش آمرزش می طلبند و هرکس در آسمان و زمیناست، برای وی دعا می کند . [امام علی علیه السلام]

farmer

 
 
عارضه ی پوکی در پسته(پنج شنبه 90 دی 1 ساعت 10:54 صبح )

پوک شدن دانه های پسته ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد،در اینجا به بعضی از علت های پوکی وراه های مقابله با آن اشاره می گردد.

1-کم بودن تعداد درختان نر

پسته از جمله درختان دو پایه ای است که گل های نر وماده آن روی دو پایه جداگانه می رویند یعنی بعضی از درختان پسته نر و بعضی دیگر ،ماده یا بار ده هستند.از طرفی،حشرات گرده افشان مانند زنبور عسل،نقش بار زی در انتقال گرده ها به درختان بارور ندارند ودر اصل،باد،عامل اصلی گرده افشانی در باغ های پسته است.حال اگر تعداد درختان نر (گرده دهنده)نسبت به تعداد درختان ماده(بارور)نامناسب باشند،این گرده افشانی توسط باد به درستی انجام نمی شود و گرده ها به بعضی از گل های ماده نمی رسد و در نتیجه،بعضی از ذانه های پسته پوک می شود.

روش اصلاح:

در سال های اولیه نسبت در ختان نر را به درختان بار ده ،1به 15در نظر می گیرند ،یعنی در زمان پیوند زنی به ازای هر 15درخت بار ده ،یک در خت نر انتخاب می کنند.ولی با گذشت چند سال از بار دهی درختان بار ور و رشد زیاد درختان نر،کم کم این نسبت را به 1به15 می رسانند.تا به ازای هر 25 در خت بار ده یک درخت نر داشته باشند.

نکته 1:برای رسیدن به این نسبت،در طول چند سال،درختان نر اضافی را سر برداری کرده و پیونده بار ده می زنند.بدین ترتیب تعداد مناسب در ختان نر در بین درختان بار ده باغ پسته ثابت می شود.

نکته 2-با کاشت درختان نر عمود بر باد های منطقه و به فاصله 5متر از اولین ردیف درختان بار ده ،هم باد شکنی مناسب برای جلو گیری از خسارت باد های موسمی ایجاد می شود و هم گرده افشانی درختان بار ده به طور کامل انجام خواهد شد.

2-نوع ارقام پسته

ارقامی هستند که به طور ژنتیکی دارای درصد پوکی زیادی هستند ،مثل رقم سیف الدینی و کله قوچی .در مقابل ارقامی هستند که در صد پوکی کمتری دارند،مانند رقم فندقی و ابراهیمی.در جدول شماره 2 درصد پوکی چند رقم پسته آمده است.

نام رقم

میزان پوکی رقم

در صد پوکی

سیف الدینی

کله قوچی

سیریزی

 

دارای حد اکثر پوکی

 

39.1

34.5

33.3

فندقی48

ابراهیمی

حنجری دامغان

 

دارای کمترین پوکی

 

4.9

6.4

6.5

جندقی

احمد آقایی

اوحدی

اکبری

 

دارای پوکی متوسط

7.2

7.7

21.5

11.3

3-دور مناسب آبیاری

اگر زمان آبیاری بویژه در زمان رشد جنین در دانه پسته به تاخیر افتد در صد پوکی افزایش می یابد.

4-درجه حرارت زیاد هوا

گرم شدن ناگهانی هوا و درجه حرارت زیاد در زمان تلقیح گل ها ممکن است در صد پوکی را افزالیش دهد.

5-تغذیه نامناسب درختان

تاثیر کمبود مواد غذایی مورد نیاز درختان پسته در افزایش پوکی دانه ها نیز مشخص شده است.

6-خسارت بعضی از آفات ها مثل سن پسته

آفت های پسته مخصوصا سن های پسته با مکیدن شیره گیاهی و پایین آوردن بنیه تولیدی درختان پسته موجب افزایش درصد پوکی دانه ها خواهد شد.

بنابر این مبارزه اصولی با آفت های پسته در صد پوکی پسته ها را کاهش می دهد.

7-هرس نکردن درختان

همچنان که انجام هرس بار دهی در کم کردن عارضه ی سال آوری نقش دارد در صد پوکی پسته ها را نیز کاهش میدهد.

تغذیه ی گیاهی و کود دهی پسته

بهترین روش برای تعیین مقدار کود ها ی مورد نیاز پسته استفاده توام از آزمون خاک و تجزیه برگ درختان پسته است.

1-کاربرد روش آزمایش خاک

برای انجام آزمایش خاک ابتدا باید از ماحیه سایه انداز زیر شاخه ها (نیمه بیرونی سایه انداز درختان )از سه عمق،صفر تا30،30تا60و60تا90سانتیمتری نمونه برداری از خاک انجام شود و سپس توصیه کودی بر اساس نتایج تجزیه خاک و با توجه به سن در ختان و توان تولیدی آن ها انجام گردد.

2-کاربرد روش تجزیه برگ

نمونه برداری از برگ ها معمو لا بعد از پر شدن مغز پسته (یعنی اواسط تیر ماه تا اواسط مرداد)صورت می گیرد.این نمونه برداری باید از وسط شاخه ها ی بدون بار تولید شده در همان سال (یعنی شاخه های 4تا5ماه) بر داشته شود.در این صورت پس از تجزیه ی نمونه های برگ در آزمایشگاه خاک شناسی توصیه های کود دهی برای سال بعد انجام می شود.

نکته:دقیق ترین شیوه تعیین نیازهای غذایی در ختان میوه از جمله درختان پسته استفاده از هر دو روش آزمایش خاک و تجزیه ی برگ درختان به شمار می رود.


» مهندس مجتبی نعمتی
»» نظرات دیگران ( نظر)