سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل سرچشمه حکمت است . [امام علی علیه السلام]

farmer

 
 
آیا می دانید:(سه شنبه 86 آبان 15 ساعت 10:35 عصر )

تولید پسته در ایران مطابق استانداردهای جهانی نیست:

 

براساس آمار های ارائه شده توسط سازمان خواروبار و کشاورزی جهان (FAO) طی 5 سال گذشته متوسط عملکرد  د ر هکتار پسته در ایران 650 کیلوگرم بوده است. تولید کنندگان پسته به طو متوسط قیمت 1962 تومان  برای هر کیلوگرم محصول در بازار داخلی دریافت کرد ه اند. قیمتهای صادراتی پسته ایران به طور متوسط 5/3 دلار در کیلو گرم بوده است.

در آمریکا به عنوان عمده ترین رقیب ایران در بازار جهانی این محصول متوسط عملکرد د رهکتارپسته 3150 کیلوگرم و متوسط قیمت دریافتی تولید کنندگان 4/2 دلار در هکتارومتوسط قیمت صادراتی پسته 9/3 دلار در کیلوگرم بوده است.

نگاهی به هزینه های سرمایه گذاری اولیه نشان می دهد که مجموع هزینه سرمایه گذاری اولیه تا 6 سال و قبل از سن ثمر دهی درختان پسته د ر آمریکا 27397 دلار است د ر حالی که این رقم در ایران در حال حاضر حدود 9 میلیون تومان در هکتار است.

نگاهی مقایسه ای به آمار فوق نشان می دهد که اگر چه هزینه های سرمایه گذاری در تولید  پسته د ر آمریکا نزد یک 3 برابر ایران است ولی عملکرد د ر هکتار متوسط در آمریکا تقریبا 6 برابرایران است. علاوه بر اینکه تولید کنندگان پسته آمریکا به طور نسبی قیمت بالاتری ر ا د ریافت می کنند.

تحلیل اقتصادی انجام شده عضوعیات علمی موسسه تحقیقات پسته درمورد سود آوری تولید پسته در ایران نشان داد که تولید پسته در کوتاه مدت اقتصادی است در حالی که هرگونه سرمایه گذاری جدید د ر شرایط فعلی از توجیه لازم اقتصادی برخوردار نیست.


» مهندس مجتبی نعمتی
»» نظرات دیگران ( نظر)