سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، انگیزه فهم است . [امام علی علیه السلام]

farmer

 
 
کروتون(کرچک هندی)(شنبه 86 آبان 19 ساعت 6:6 عصر )

 

 

یکی از رنگین ترین گیاهان آپارتمانی کروتون است و به خاطر رنگی بودن و فرم برگهای آن مورد توجه خانواده ها قرار دارد.کروتون دارای گونه های مختلفی است و رنگ و شکل برگها با توجه به گونه ها فرقهای اساسی دارد.لکه های تیره صورتی،نارنجی،قهوه ای وارغوانی در برگهایی با زمینه سبز تیره منظره بسیار جالبی به برگها می بخشد.با آنکه کوتون در اکثر گل فروشی ها به وفور یافت می شود،ممکن است تصور کنید نگه داری آن در آپارتمان اسان است،در صورتی که به مراقبتهای بسیاری نیاز دارد.تنوع در رنگ برگها و وجود لکه های زرد وقرمز و قهوه ای در زمینه سبز وبراق بودن آن معرف سلامت گیاه است ودر هنگام خرید حتما به این مشخصه ها توجه کنید.کروتون نیاز شدیدی به رطوبت دارد،به همین علت بهتر است به صورت کپه ای ومخلوط با گیاهان آپارتمانی دیگر کاشت شود تا از رطوبت حاصله از گیاهان دیگر بهره گیرد.

محیط ساکت و بدون جریان هوا وگرم ویکنواخت بودن درجه حرارت از نیاز های دیگر این گیاه زیباست.اگر چه نیاز شدیدی به آب دارد ولی باید مواظب بود سوراخ ته گلدان همیشه باز باشدتا خاک گلدان باتلاقی نشود.در کروتون برگهای جدید وجوان با رنگ سبز ظاهر وبه مرورلکه های رنگی در آنها به وجود می آیند.

نیازها:

نور: کروتون به نور شدید نیاز دارد،ولی باید توجه داشت که نور مستقیم آفتاب به گلدانهای زیر 2 سال صدمه وارد می نماید وسایر برگها را از بین می برد.حتی الامکان از جابجایی گلدان خوداری کنید.

دما:سعی کنید درجه حرارت محیط را ثابت نگه دارید،در تابستان 27 درجه ودر زمستان 15 درجه مناسب است.

آبیاری: اجازه ندهید سطح گلدان شما خشک شود،3-2 با در هفته در تابستان و هر 4 روز یکبار در زمستان کافیست،در زمستان آبیاری به آب ولرم توصیه می گردد،جهت تامین رطوبت بهتر،گلدان را درون گلدان بزرگتری قرار دهید وحدفاصل بین دو گلدان را با خزه مرطوب پر کنید.قرار دادن تعدادی قلوه سنگ بین گلدان و زیر گلدانی در جلوگیری از باتلاقی شدن خاک موثر است.

رطوبت:جهت تامین رطوبت در تابستان هر روز غبار پاشی با آبفشان لازم است و در زمستان هفته ای یکبار کافی است.رطوبت دایمی و پایدار با اضافه کردن آب به زیر گلدانی سنگ ریزه دار تامین می گردد ولی دقت کنید که ته گلدان با آب در تماس نباشد وبه یاد داشته باشید در تابش اشعه مستقیم آفتاب غبار پاشی نکنید.

تغذیه: در فصلهای رشد (بهار وتابستان) هر دو هفته یکبار از مواد غذایی محلول همراه با آب آبیاری استفاده گردد.

خاک مناسب: بهترین خاک مخلوطی از خاک باغچه وماسه شسته نرم است.کف گلدان باید دارای مقداری ماسه و ریگ باشد تا آب اضافه از گلدان خارج شود.

تمیز کردن برگها: برگها را هر هفته با پارچه یا اسفنج مرطوب تمیز کنید.مواد بداق کننده شیمیایی روزنه ها را مسدود می کند وهرگز از آنها استفاده نکنید.

تکثیر: انتخاب قلمه های جوان وکاشت در بستری از ماسه نرم ونگه داری در گلخانه گرم ومرطوب در بهار،خوابانیدن هوایی ساقه ها در بهار یا پاییز.

 تعویض گلدان: با توجه به مشکل بودن شرایط نگه داری،بیشتر آنها قبل از اینکه احتیاج به تعویض گلدان داشته باشند از بین می روند،ولی به هر صورت حجم ریشه و سن گیاه معرف تعیین اندازه گلدان است ومناسب ترین زمان تعویض بهار است.

عوارض و درمان: اگر دیدید برگهای گلدان شما کمرنگ شد و رنگ سبز روشن به خود گرفت،نشانگر این است که محیط نگه داری گلدان تاریک است و باید آن را به محیط روشنتری انتقال دهید.

هنگامی که مشاهده کردید ساقه پوسیده وبرگها می ریزند در واقع آبیاری بیش از اندازه عامل آن است. در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود وسپس آبیاری کنید.

اگر برگها در تمام اندام گیاه شروع به ریزش کردند تغییرات شدید درجه حرارت باعث این عارضه است،درجه حرارت را ثابت نگه دارید.


» مهندس مجتبی نعمتی
»» نظرات دیگران ( نظر)