سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و در باره کسانى که از جنگ در کنار او کناره جستند ، فرمود : ] حق را خوار کردند و باطل را یار نشدند . [نهج البلاغه]

farmer

 
 
شانکر باکتریایی مرکبات(چهارشنبه 86 آبان 23 ساعت 1:41 صبح )

شانکر باکتریایی مرکبات

xanthomonas axonopodis pv.citri

بیماری  شانکر باکتریای مرکبات با نام  انگلیسی citrus bacterial canker  در بعضی از مناطق کشور وجود دارد و به عنوان بیماری قرنطینه ای داخلی محسوب می شود.

علائم بیماری

حاشیه لکه ها معمولا به صورت آب سوخته است و هاله زرد رنگی اطراف آنها را می گیرد

باکتری تمام اندامهای جوان از اعم از برگ،‌ شاخه و میوه ها را مورد حمله قرار می دهد . علائم ابتدا به صورت نقاط سوزنی شکل نکروزه و برجسته در سطح بافت ظاهر می شوند و تدریجا بزرگ شده و در ارقام حساس سطح      توسعه آن از 2_10 میلیمتر می باشد . قطر و ظاهر لکه ها بر حسب سن برگ ،‌ زمان آلودگی و نوع میزبان متفاوت است ..

ظاهر زخم های میوه و ساقه شبیه زخم های برگی است . میوه ها ممکن است 60 تا 90 روز پس از ریزش گلبرگها به بیماری حساس باشند و لذا لکه هایی با اندازه های مختلف روی میوه مشاهده می شود . کیفیت درون میوه در اثر بیماری تغییر نمی کند  اما بازار پسندی آن ( کیفیت ظاهری ) کاهش می یابد . آلودگی شدید باعث خشکیدگی سر شاخه ها و موجب ریزش برگها و میوه های آلوده می شود ( محمد علیان و همکاران 1380)

عامل بیماری

عامل بیماری شانکر نوع آسیایی باکتری xanthomnas axonopodis pv.citir   می باشد ،‌که یک باکتری گرم منفی و روی محیط کشتهای غذایی تولید کلونی های زرد رنگ می کند. درجه حرارت بهینه برای رشد 28 تا 32 درجه سانتیگراد می باشد. عامل بیماری در حاشیه زخمهای ایجاد شده روی برگ ،‌میوه و سر شاخه تا زمان ریزش آنها زنده می ماند . در حالی که در خاک فقط چند روز می تواند زنده بماند.

انتشار باکتری در مسافت های کوتاه  توسط باران ،‌ باد، حشراتی از قبیل مینوز مرکبات ،‌ ابزار آلوده باغبانی و انسان صورت می گیرد . بقایای گیاهی آلوده مرکبات و یا میزبانهای دیگر ، جعبه های حمل و نقل ،‌کامیونها و حشرات باعث انتشار عامل بیماری به دور دست می گردند.

مبارزه

در ابتدای آلودگی در مناطق مرکبات خیز بهترین روش کنترل بیماری ریشه کنی درختان آلوده با اعمال قوانین  قرنطینها مؤثرترین وشاید کم هزینه ترین راه ممکن باشد. استفاده از باد شکن ، هرس شاخه های آلوده به شانکراستفاده از حشره کشها برای مبارزه با حشرات ناقل واستفاده از سموم مسی مانند اکسی کلرور مس یا سولفات مس به میزان5/2 در هزار ویا مخلوط با مخلوط بردو به نسبت 100-2-2 (100 لیترآب ، سولفات مس ،‌ آهک )  در کنترل بیماری مورد استفاده قرار می گیرند. تعداد ودفعات سم پاشی بر اساس میزان بارندگی در منطقه متفاوت خواهد بود.

 

 

برای دریافت power point اماده همراه با عکسهای بیشتر email بزنید.