سفارش تبلیغ
صبا ویژن
عمل ظرف فهم است . [امام زین العابدین علیه السلام]

farmer

 
 
انواع سمهای گیاهان(یکشنبه 86 آبان 27 ساعت 11:7 صبح )

بوتاکلر ( ماچتی) :

 گروه شیمیایی :کلرواستانیلید

ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی :مایع کهربایی رنگ است . وزن مخصوص در دمای 20 درجه سانتیگراد gr/ml07/1 است . حلالیت در آب در 24 درجه سانتیگراد ppm 23 می باشد .

 ماندگاری در محیط زیست :دوره پایداری تقریبی در گیاهان یک الی سه هفته است .

 سمیت:mg/kg2000 = LD50سمیت کمی برای انسان و دام دارد .

 موراد مصرف :این سم یک علف کش انتخابی سیستمیک است که قبل از جوانه زنی اثر می کند . سنتز پروتئین ها را در در علفهای هرز کنترل می کند و به این ترتیب سبب تغییر شکل علف هرز می شود تا اینکه در نهایت گیاه از بین می رود . از این سم می توان در شالیزارها ،‌مناطق نهالکاری شده و گندم ، منداب ، پنبه ،‌کتان ،‌بادام زمینی و سبزیجات برای کنترل علفهای هرز یکساله برخی از علفهای هرز خانواده جگن و علفهای هرزبرگ پهن از قبیل علف شور استفاده کرد . خاک در زمان استفاده از این سم باید اشباع باشد . می توان این سم را به صورت گردپاشی مخلوط با خاک ، مخلوط با آب و غیره استفاده کرد .

پادزهر:  ‌اتروپین

منبع سایت کشاورزی

**********************************************************

پروپارژیت ( امایت )-ارگانو سولفاتها:

پروپارژیت ( امایت )

 گروه شیمیایی :ارگانو سولفاتها

 ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی : پروپارژیت یک مایع قهوه ای و چسبناک است . حلالیت آن در محصول و محل کشت محصول دارد . آب mg/lit93/1 و در استون هگزان و متیل الکل بیش از g/lit200 است . این سم در اغلب حلالهای آلی حل می شود .

 ماندگاری در محیط زیست :نیمه عمر تجزیه پروپارژیت بستگی شدیدی به نوع محصول زراعی میزان محصول و محل کشت محصول دارد .

 سمیتLD50 = 2200 mg/kg

 موراد مصرف :پروپارژیت برای پستانداران سمیت متوسطی دارد  ولی برای پرندگان ، زنبول عسل حشرات مفید و کنه های شکارگر در مزرعه خطری ندارد . موارد مصرف :‌

پروپارژیت برای کنترل بسیاری از کنه ها از جمله کنه قهوه ای بادام ، کنه قرمز ، مرکبات ، کنه زنگ مرکبات ، کنه شبدر ، کنه قرمز اروپایی ، کنه نقره ای هلو ، کنه عنکبوتی توت فرنگی ،‌کنه عنکبوتی دو نقطه ای و کنه شش نقطه ای بکار می رود.

از پروپارژیت در گیاهان ذیل استفاده می شود :‌

بادام ، سیب ، زردآلو ، آووکادو ، لوبیا ، هویج ( ضد عفونی بذر) مخروطیان ، شبدر ( ضد عفونی بذر ) ذرت ( زراعی شیرین ) پنبه ، انجیر ،‌انگور ،‌رازک ، لیمو ،‌نعنا ، گیاهان زینتی ، پرتقال ، هلو ، بادام زمینی ،‌گلابی ،‌خرما ، سیب زمینی ، آلو ،‌گل رز ، سورگوم ( ضد عفونی بذر ) توت فرنگی ، چغندر قند ، در محصولاتی مانند زردآلو ، گیلاس ، و مرکبات می توان بعد از برداشت و در فصل رویشی گیاه از این سم استفاده کرد .

پادزهر: پادزهر اختصاصی ندارد .

**********************************************************

فلومترین ( بای تیکول )-پایرتروئید مصنوعی :

فلومترین ( بای تیکول )

گروه شیمیایی : پایرتروئید مصنوعی

ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی :‌فلومترین مایع ، امولسین قابل حل در آب بوده ، رنگ آن قهوه ای روشن تا قهوه ای طلایی است . بوی آن معطر است .

سمیت : LD50 = 115-119 mg/kg

فلومترین برای ماهیها و جانواران اکواریومی سمی می باشد .

موارد مصرف :‌از آن برای کنترل انگلهای خارجی از جمله کنه های مقاوم به سموم ارگانو فسفره هیدروکربنهای کلربنه و آمیدینها ، شپشهای گزنده و خونخوار و انواع جرب گاو و گوسفند و بز استفاده می شود .


» مهندس مجتبی نعمتی
»» نظرات دیگران ( نظر)