سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زبانت را به نرم گویی و سلام کردن، عادت بده، تا دوستانت فراوان شوند و دشمنانت اندک گردند . [امام علی علیه السلام]

farmer

 
 
افزایش طول عمر گلهای بریده(یکشنبه 86 آذر 18 ساعت 2:8 عصر )

حتما برای شما هم پیش آمده که بمناسبتهای مختلف برای شما دسته گل آورده اند و شما هم به طبع دسته گل را در آب گذاشته اید و چند روزی نگهداری کرده اید.اما من میخوام امروز یکی دوتا کار ساده را به شما یاد آوری کنم که مدت بیشتری از گلهاتون لذت ببرین.
اول به شما عرض میکنم که گلها اندام های زایشی گیاه هستند و در واقع تقریبا به منتهای مرحله رشدی رسیده اند و تقریبا دیگر به مواد غذایی زیادی برای رشد بیشتر احتیاج ندارند، و مواد غذایی لازم فقط برای حفظ و بقای گل هست که آنهم بطور تقریبی از آنچه که توسط برگهای همراه گل تولید میشه قابل تامین هست.(عرض کردم تقریبا).
دوم اینکه گلهای بریده فاقد ریشه هستند و آب لازم را فقط از طریق آوند هایی( مجاری ) که در محل بریده شدن ساقه قرار دارند جذب میکنند.سوم اینکه خود گیاه با سطح بریده شده بعنوان یک زخم برخورد میکنه و سعی میکنه که بنوعی آنرا ترمیم و باز سازی کنه که اینکار رو با مسدود کردن سلولها و آوندهای صدمه دیده(بریده شده) انجام میده که این خودش باعث مختل شدن جذب آب میشه.
حتما هم دیده اید که پس از مدتی آب داخل لیوان یا گلدان کمی کدر میشودو یا بوی بد میگیرد که این بدلیل رشد انواع قارچ در آب هست.
با دانستن این نکات خودتون هم میتونید حدس بزنید که باید چکار کنید.
اولا که با عوض کردن زود زود آب از گندیدن آب ویا رشد قارچها جلوگیری کنید چون همین عامل باعث خراب شدن و مردن اوندهای انتهای ساقه میشه و در نتیجه جذب آب را مختل میکنه.
دوم اینکه با یک وسیله تیز هر یکی دوروز یکبار انتهای ساقه را بطور مورب ببرید. با اینکار(وسیله تیز) هم از خراب کردن آوند ها جلوکیری میکنید و هم با مورب بریدن شاخه سطح تماس و تعداد اوندهای در تماس با آب را زیاد میکنید و در نتیجه به سهولت جذب آب توسط شاخه ها کمک میکنید.
سوم اینکه گاهی اوقات بعضی از فروشندگان به هنگام فروش دسته گل مواد مخصوص طولانی کردن عمر گل را هم عرضه میکنند که این مواد هم از رشد قارچها جلو گیری میکنه و هم مقداری مواد مغذی داره که استفاده از اون خیلی مفید هست.
امیدوارم بدردتون بخوره.موفق باشید و از زیباییها لذت ببرید.

بطور کلی برای نگداری و افزایش طول عمر گلهای بریده در منزل یه سری اصول کلی دیگه هم هست که میشه بهشون عمل کرد :

اولا که معمولا بهترین زمان خریدن گل از گلفروشیها بین ساعت 9 تا 11 صبح هست دلیلش هم بر میگرده به زمان بریدن گل توسط تولید کننده ها که عصر روز قبل از عرضه به بازار هست.

یک شاخه گل بریده در هنگام خرید باید مشخصات زیر رو داشته باشه:
1- ساقه اون بلند و راست باشه
2- گلبرگهای اون دارای رنگ طبیعی و زیبا باشه
3- برگهای شاداب و سرحال داشته باشه
4- غنچه های نیمه باز داشته باشه

یادم رفت که بگم بعد از خریدن گلها و بردنشون به منزل اول برگهایی رو که ممکنه درون آب قرار بگیرند رو حذف کنید و بعد تمام اونها رو به صورت افقی درون تشت یا لگن پرشده از آب بدون کلر به مدت بیست دقیقه شناور کنید تا قسمتهای مختلف گل و برگ و ساقه آب را به خود جذب کنند.براحتی میتونید کلر آب را با بهم زدن با دست یا وسیله دیگر کاهش دهید.این کار باعث خروج کلر بصورت حبابهای ریز گازی میشود.
دقت داشته باشین که انتهای ساقه های گلها با بدنه و کف گلدان تماس نداشته باشد.
در مورد گلهایی که ساقه های چوبی یا خشبی دارند مثل یاس خوشه ای ، داوودی یا شب بو علاوه بر برش مورب انتهای شاخه ، چند شکاف عمودی هم در ساقه انجام دهید تا عمل کشش آب به سمت گلبرگها به خوبی انجام شود.
نصف قرص آسپرین به ازای دولیتر آب یا محلول یک درصد قند نیشکر ، تا دوبرابر دوام گلهای کوکب ، میخک ، مینا ، داودی و قرنفل رو بیشتر میکنه.

نگهداری در یخچال قطعا باعث کند شدن روند حیاتی و در نتیجه کند شدن روند پیری و صد در صد موثر هست اما چنانچه که اختلاف درجه حرات بین یخچال و اتاق خیلی زیاد باشد فکر میکنم که تناوب این عمل روند بلوغ را تسریع و نهایتا نتیجه منفی داشته باشد.(میدونم که اینها خیلی ضد ونقیض هستند ولی خوب من چکار کنم!!!؟تازه اینقدر چیزهای دیگه به ذهنم میاد که از ذکرش خودداری میکنم چون خودم رو هم گاهی گیج میکنه!)

اول اینکه همونطوری که گفتم باید از رشد وتوسعه قارچ جلوگیری کنیم . خوب اضافه کردن شیرینی به آب خودش یکی از عوامل مساعد کننده رشد قارچ هست.دیگه اینکه همونطور که عرض کردم از ایراد خسارت به آوند ها در محل برش باید خودداری کرد اما در خیلی از موارد دیده ام که گلفروشها با قیچی باغبانی شون آنچنان انتهای ساقه را له ولورده میکنن که آدم دلش بدرد میاد ولی جالبه که مفید هم هست!(البته نه به اندازه روش اصولیش).

گل های پیاز دار :
انتهای ساقه آن را قطع کنید . ماده سفید و چسبناکی که از ان خارج می شود را بشویید ، سپس درون ظرفی از آب بگذارید .
گل شقایق :
ته ساقه را روی شعله بسوزانید تا تبدیل به زغال شود .
سوسن و زنبق :
انتهای ساقه را به شکل اریب قطع کنید سپس آن را تا گردن درون آب بگذارید .
رز :
برای نگهداری رز یا گل سرخ در آب ، ابتدا به آرامی گلبرگ های پلاسیده قسمت خارجی را جدا کرده و خارهای آن را از شاخه بزدایید سپس ساقه گل را شکاف داده یا له نمایید .

گل لاله :
برای جلوگیری از خمیده شدن ساقه آن دسته گل لاله را با یک روزنامه خیس محکم پیچیده مدت یک ساعت یا بیشتر آن را در 5 سانتیمتر آب بگذارید سپس یک سنجاق کوتاه در میان هر ساقه ، درست در زیر گل فرو کنید .
گل های دارای ساقه چوبی :
انتهای ساقه آن را شکاف داده یا له کنید و اگر درحال پلاسیده شدناست ساقه آن را درآب داغ بگذارید .

گل های شیره دار :
از انتهای برخی از گل ها مانند کوکب ماده لزجی خارج می شود .پس از چیدن این گلها انتهای آن را در برابر حرارت آتش کز بدهید و مدت نیم ساعت در آب سرد قرار دهید .
توصیه های دیگر برای شادابی و طول عمر گل ها
:
- اگر می خواهید گلهای شما تا آمدن میهمانان تر وتازه و شاداب بماند ، انتهای ساقه آن دستمال مرطوبی بسته درون یخچال بگذارید ، مدت بیشتری تازه خواهند ماند .
- پس از چیدن گل ها کمی عسل به انتهای ساقه موجب طول عمر گل می شود . برای حمل قلمه نیز این شیوه ی مفیدی است .
- به محض آنکه گل را از ساقه جدا کردید ابتدا مدتی در آب نیمه گرم و سپس در آب سرد قرار دهید .
- هر روز آب گل های خود را عوض کنید . هربار که آب را عوض کردی مقداری از ساقه کوتاه کنید .
- اضافه کردن مقدار بسیار کمی نمک یا شکر ( به اندازه نوک انگشت ) به گل های شما جان تازه ای می بخشد .

از کتاب یادداشت های یک زن خانه دار